Elieser 1903 til 1923 - 120 år i evangeliets tjeneste

27. oktober 1903 kjøpte Den indre Sjømannsmisjon det første Elieser-skipet. I dag eier misjonen skip nr 6. Under kan du lese om hvordan det hele startet. Red.

Elieser 1 (1903-1913)

Fra boka «Et fyrlys langs kysten» av Håkon C. Hartvedt:

DEN LEGENDARISKE PIONEREN i Den indre Sjømannsmisjon, Mons Olsen, innså tidlig at det ikke var mulig å nå alle fiskerne gjennom de tradisjonelle fiskerheimene. Fiskerne søkte dit fisken var.
Mons Olsen begynte derfor å sysle med tanken om en flytende fiskerheim med blant annet sykestue, forsamlingssal, spisesal, lesesal og skriverom. Slik kunne «fiskerheimen» følge fiskerne fra havn til havn.

HOVEDSTYRET SÅ PÅ dette som en dristig, men god ide. Utfordringen var å klare å realisere prosjektet økonomisk, og å finne et høvelig skip. Men 23. oktober 1903 ordnet det seg.

MED GOD HJELP av havnefogd Iversen i Bergen lyktes det å få kjøpe skoleskipet Bjørgvin som ble til salgs. Kjøpesummen på 4000 kroner ble betalt kontant. Ved overrekkelsen fikk skipet navnet «Elieser». Det hadde ikke motor og måtte slepes fra havn til havn, men likevel var det et betydelig fremskritt i arbeidet, i det en nå hadde en fiskerheim som kunne flyttes fra sted til sted etter behov.

SKIPET BLE UTELUKKENDE brukt i Lofoten og i Finnmark, og dampskipsselskapene viste stor velvilje til misjonen ved å slepe «Elieser», som oftest gratis, fra havn til havn. Kong Haakon besøkte skipet under en tur i Lofoten. Han ble så begeistret at han seinere støttet det med årlige bidrag.

ELIESERS FØRSTE OPPDRAG skulle bli å yte nødhjelp på en helt spesiell måte. Det var ved brannen i Ålesund 23. januar 1904. Nøden ble stor etter mat, klær og husrom, og havnefogden beordret «Elieser 1» nordover for å være til hjelp. I løpet av en og en halv dag ble skipet så godt som nedlastet med gode og nyttige varer før det ble slept nordover langs kysten, klokka ti om kvelden.

«ELIESER 1” FIKK ET trist endelikt i og med at den sprang lekk og sank til bunns ved indre havn i Svolvær, under en storm 3. desember 1913. Skadene var så omfattende at skipet ble solgt billig til opphugging. Men da hadde det allerede gjort sin tjeneste, og generalsekretær Oliver Dahl-Goli skrev seinere følgende om «Elieser 1»:
«Egentlig var dette skipet bygget som en kanonbåt for den svenske marine, men seinere innkjøpt til Bergen. Dette vakre skipet begynte i krigens tjeneste og endte sine dager i evangeliets tjeneste.»

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Elieser 1-6:
-
 «Elieser 1» 1903-1913
- «Elieser 2» 1916-1938
- «Elieser 3» 1921-1939
- «Elieser 4» 1939-1990
- «Elieser 5» 1948-1963
- «Elieser 6» 1992 –

Foto: Svein Sæbjørnsen

Forrige
Forrige

FISKERENS VENN 2023

Neste
Neste

Gode nyheiter